Tarik - Brandwacht bij TSA Safety Services
– Tarik
Mijn naam is Tarik Risonjić, 25 jaar, ik ben Brandwacht / Heetwerkwacht bij TSA Safety Services en doe de opleiding voor MVK’er. En zit momenteel op een vaste locatie voor TSA.
Waarom heb je ervoor gekozen om bij TSA te werken?
Ik ben via een vriend bij TSA terechtgekomen, die me vertelde over een interessante baan. Vanaf de eerste week voelde ik me meteen thuis op het terrein en begon ik steeds meer het doel van een brandwacht te begrijpen. In het begin sta je bij een mangat, maar na verloop van tijd leer je de fijne kneepjes en ontdek je hoe inhoudelijk en interessant het eigenlijk is. Daarom heb ik besloten om verder te gaan als veiligheidskundige.
Brandwacht zijn is leuk, maar ik wil nog dieper ingaan op de uitdaging en mijn kwaliteiten daarvoor benutten! Deze sector is gewoon heel boeiend voor mij, en ik wil er graag verder in groeien. Ik ben bijna een jaar in dienst en ben al na twee maanden begonnen aan de MVK opleiding. In de toekomst wil ik ook graag de cursus R-DLP volgen. Als ik in mei afstudeer, zal ik niet alleen als MVK fungeren, want ik houd er ook van om in het veld te staan en zo afwisseling in mijn werk te hebben.
Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Ik begin bij de vergunningenbalie met koffie en zoek wat interactie met de mensen, om de sfeer te peilen. Vervolgens gaan we direct door naar de vergunningen, waar ze worden aangevraagd of doorgenomen. Daarna gaan we naar de locatie en wachten we op de goedkeuring van de chef. Zodra we mogen werken, controleer ik de laatste checks. Voordat de mensen beginnen met werken, controleer ik of de vergunningen kloppen, heeft iedereen zijn PBM’S? Is de situatie veilig om te werken, hoe zijn de weersomstandigheden? Eigenlijk kan alles meespelen, zelfs hoe iemand zich voelt die dag of privésituaties. Dus ik denk dat je heel gedetailleerd moet kijken naar wat er op het terrein gebeurt.
Als alles in orde is en veilig, mogen de mensen aan de slag, en als het goed is, verloopt alles soepel. Wanneer er iets opvalt, dan grijpen we in. Het kan dagelijks gebeuren dat we moeten ingrijpen. Dat is eigenlijk goed, want het toont alertheid en oplettendheid. Aan de andere kant betekent het ook dat dingen verbeterd kunnen worden of dat er opschaling nodig is. Het is vaak een negatieve boodschap, maar een goede brandwacht weet hoe hij dat positief kan brengen! We willen niet alleen problemen melden, maar ook helpen bij het vinden van oplossingen om het werk goed te laten verlopen.
Eigenlijk kan alles meespelen, zelfs hoe iemand zich voelt die dag.
Wat maakt het werk leuk?
Grotendeels draait het om de interactie met mensen en het leveren van een bijdrage aan het verhogen van de veiligheid binnen een bedrijf of terrein. Het besef dat door jouw inzet mensen veilig thuiskomen, dat is de essentie. Zelfs als we mensen misschien moeten aanspreken op zaken als 'zet die bril nou op', brengen we dat altijd met de boodschap dat we willen dat ze veilig thuiskomen. Achteraf zien ze vaak in dat dit belangrijk is, en dan kunnen we er met tevredenheid op terugkijken. Soms sla ik een beetje door in mijn werk 😊, maar ik ben er gewoon super enthousiast over!
Het is een nieuwe sector en het is geweldig en innovatief als je bedenkt wat er allemaal nog kan gebeuren en welke bijdrage ik daaraan kan leveren. Aangezien er mensen vergrijzen, denk ik dat wij als jonge generatie de toekomst hebben en veel verandering kunnen brengen. Ik ben voorlopig nog niet klaar in deze branche.
Hoe zou je de teamdynamiek in TSA omschrijven?
We staan vaak alleen, maar soms ook samen op bepaalde klussen. En dat is het mooie van dit werk: alle informatie wordt ons gegeven, dus we hoeven zelf niets te verzinnen of in te vullen. Ook wanneer we samenwerken, controleren we de vergunningen en geven we elkaar feedback op het moment dat iemand iets opmerkt. Het is een heel prettige werksfeer, en ik ben blij dat iedereen zo eerlijk is, zowel als er iets misgaat als wanneer het goed gaat! Ik ben heel tevreden met mijn team.
Plannen voor de toekomst bij TSA
Ik ben momenteel bezig met de MVK-opleiding en wilde dit direct in het begin aanpakken. Ik ben 25 jaar oud en houd enorm van leren. Dit zal ik dan ook zeker blijven doen in dit vak. Zolang mijn leidinggevende Jo Wiertz werkzaam is wil ik het liefst bij TSA blijven om de nodige ervaring en kennis bij hem op te doen. Ik ben heel blij met alle inzichten die worden gegeven en ook omdat TSA zeer betrokken is zie ik gelukkig geen reden om een switch te maken.
Waarom werken bij TSA?
Je dag is hier altijd anders. Het begint altijd met een lach, een praatje en een kop koffie. Je kunt een bijdrage leveren aan de veiligheid in bedrijven en voor de mensen zelf, en dat vind ik een hele waardevolle bijdrage. Soms zie je bijna iets fout gaan, wat je steeds alerter maakt om goed op te letten. Als je je geroepen voelt, is het echt een toffe baan. Het is een mooie positie waar je veel van kunt leren en het biedt goede doorgroeimogelijkheden!
Je dag begint altijd met een lach, een praatje en een kop koffie.