Even voorstellen: Jan-Dirk Heijkoop
Collega Jan-Dirk woont in Vlissingen, is getrouwd, heeft twee teckels en is een echte dierenliefhebber. Daarnaast houdt hij zich graag bezig met fotografie, tuinieren en is hij geïnteresseerd in de geschiedenis van de Eerste en Tweede wereldoorlog. Ondertussen is hij 8 jaar in dienst bij TSA en nu werkzaam als senior heetwerkwacht/ brandwacht en als coronacoach.
Hoe ben je bij TSA Safety Services terecht gekomen?
Ik ben sinds 2013 in dienst bij TSA. Eerst ben ik via het uitzendbureau in dienst gekomen en ongeveer 1,5 jaar later in vaste dienst bij TSA zelf.
Na mijn schooltijd op de Lagere Tuinbouwschool in Kapelle, waar ik de opleiding tot vakbekwaam hovenier heb afgerond, heb ik mijn dienstplicht vervuld.
Na mijn dienstplicht heb ik voor 5 jaar bij getekend voor Technisch Specialist zware wielvoertuigen. Ik was chauffeur zwaar transport in Seedorf. Dat ligt tussen Hamburg en Bremen. Daar heb ik een geweldige tijd gehad. Wij zaten daar om de eerste klappen op te vangen. Daar heb ik de val van de muur meegemaakt. Zelf ben ik een paar keer aan het IJzeren Gordijn geweest. Een hele bizarre ervaring. Iedereen die daar kwam werd op de foto gezet en nauwlettend in de gaten gehouden.
Na deze 5 jaar heb ik een aantal jaren op een tuincentrum gewerkt, omdat ik het leuk vind om met mensen om te gaan en graag mijn plantenkennis in de praktijk wilde gebruiken.
Na mijn werk op het tuincentrum ben ik 5 jaar werkzaam geweest als verzekeringsadviseur voor uitvaartverzekeringen. Daarna heb ik ruim 10 jaar als magazijnmedewerker gewerkt bij een bij een groothandel in sanitair en verwarmingen. Het was zeer afwisselend werk, aangezien ik werkte bij de ontvangst goederen, orders liep en verantwoordelijk was voor de afvalverwerking. Ik had het hier enorm naar me zin maar op een gegeven moment hebben ze het hele logistieke gedeelte verhuist naar Doetinchem en ik wilde graag in Zeeland blijven. Hierdoor moest ik opzoek naar werk. Ik kwam toen terecht bij uitzendbureaus en dan denk je eigenlijk, wat nu, wat vind ik leuk?
Tijdens een speed-meet met diverse uitzendbureaus, werd mij gevraagd of ik interesse had in de functie brandwacht, omdat ze zagen, dat ik mijn BHV diploma had. Ik had geen idee, wat het werk inhield, maar ik wilde zo snel mogelijk aan de slag en leer graag, dus ik heb de opleiding gedaan en ben via het uitzendbureau aan de slag gegaan. Mijn eerste klus was bij een industrie terrein als brandwacht. In het begin had ik er eerlijk gezegd helemaal geen zin in. Een industrie terrein en fabrieken waren voor mij niet de meest aantrekkelijke werkomgeving. De tweede dag gingen we de fabriek zelf in. Ik kwam toen een collega tegen die mij een rondleiding en meer uitleg over het werk en de werkzaamheden heeft gegeven, hierdoor begon het allemaal meer te leven. Achteraf ben ik blij dat het allemaal zo gelopen is. Ik heb het enorm naar mijn zin, de afwisseling, het contact met de mensen, het steeds weer iets leren, iedere dag is een nieuwe uitdaging.
In welke sector zit je nu?
Ik werk in de regio Zeeland en mijn werkplek verschilt regelmatig, hierdoor kom ik bijna overal. Ik kom zowel in de food, chemie, energie en scheepsbouw. De basis van het werk is hetzelfde maar je merkt wel dat er per sector verschillen zijn. In de ene sector gaan ze strikter om met de veiligheidsreglementen, dan in andere sector.
Wat zijn jouw taken/ verantwoordelijkheden?
Ik houd toezicht op het veilig werken, controleer de werkvergunningen en soms doe ik ook een vrijgave meting van besloten ruimtes. Daarnaast ben ik op het moment ook coronacoach. Ik houd dus ook toezicht op de maatregelen op dat gebied en of die ook gevolgd worden, zoals de 1,5 meter afstand en het opzetten en ophouden van de mondkapjes. Tevens let ik bij deze rondes op de algemene veiligheid en meld onveilige situaties bij de HSE.
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?
Geen één dag is hetzelfde! Meestal heb ik dagdiensten en soms een nachtdienst.
Bij een dagdienst begin je meestal zo rond 7 uur a half 8. Van te voren ben ik natuurlijk een half uurtje aanwezig voor koffie, omkleden en een praatje. Als eerste ga ik dan naar de vergunning balie, hier krijg ik te horen wat de werkzaamheden voor die dag zijn. De vergunning die ik krijg die controleer ik. Klopt de werkvergunning, zitten er geen fouten in, is er een meting gedaan, staat dit op de werkvergunning, staat de juiste datum er op, staan de tijden er op en wat voor werkzaamheden gaan we verrichten? Dit spreek ik dan door met de mensen. Ook kijk ik of er bijvoorbeeld een brandblusser aanwezig is of dat ik daar zelf voor moet zorgen en natuurlijk of die gekeurd is. Als de mensen de tank in gaan om te werken dan registreer ik wie er in en uit gaan en sta ik eigenlijk op wacht om de veiligheid in de gaten te houden.
Wat vind je het leukste aan je werk?
De afwisseling. Alleen laatst zat ik op een langer lopend project, dit was 8 maanden. Dit geeft wel iets meer rust en je leert de mensen ook beter kennen. Toch heb ik de voorkeur voor de afwisseling, dit houdt je ook het scherpste. Hierdoor is het ook iedere keer weer anders, de ene keer sta je op een schip en de andere keer sta ik weer in de chemie.
Wat vind je lastig aan je werk?
Het weer, het komt weinig voor dat de ideale omstandigheden er zijn. Maar als het warm weer is, zijn de dagen wel zwaarder dan de koudere dagen. Daarnaast moet je soms op je strepen gaan staan, dit houdt soms in dat je werkdag begint met een discussie. Op ieder project zit een bepaalde tijdsdruk. Het kan daardoor zijn, dat mensen gewoon door willen en minder strikt zijn met de veiligheid en jij komt daar om hun te wijzen op de veiligheid, daar hebben ze dan niet altijd zin in.
Hoe zie je, je eigen toekomst bij TSA Safety Services, wil je nog doorgroeien?
Ik zie mij zeker nog lang voor TSA werken. Binnenkort begin ik met de opleiding tot OVK, eind van de maand al. Hier heb ik enorm veel zin in!