Even voorstellen: Tim Keller
Collega Tim Keller is 54 jaar, woont in Reeuwijk en heeft één dochter van 17. Ondertussen is hij bijna een half jaar in vaste dienst van TSA als operationeel veiligheidskundige (OVK). Hij heeft een creatieve achtergrond, is jarenlang vrijwillig brandweerman geweest en vertelt ons meer over zijn werkzaamheden bij TSA.
Hoe ben je bij TSA Safety Services terecht gekomen?
Ik ben de brandwachtwereld ingerold, omdat ik in Reeuwijk 10 jaar vrijwillig brandweerman en hoofdbrandwacht ben geweest. Hier is eigenlijk de interesse voor veiligheid ontstaan. Daarnaast heb ik ook een studio in grafisch ontwerp. Na de geboorte van mijn dochter ben ik definitief fulltime voor mezelf aan de slag gegaan in mijn onderneming. Voor de komst van mijn dochter werkte ik bij diverse reclamebureaus. Door de nasleep van de economische crisis heb ik uiteindelijk besloten om fulltime in loondienst te gaan als brandwacht. Dit is nu ongeveer 2 jaar geleden. Bij dit bedrijf ben ik begonnen als brandwacht, maar ben ik ook een tijdje site-coördinator geweest en heb ik meegedraaid als coördinator bij een paar grote stops. Ik heb hier mooie dingen meegemaakt en geleerd, maar ik kon mijn draai niet zo goed vinden bij dit bedrijf. Ook wilde ik weer één dag per week creatief bezig zijn. Door een collega werd ik geattendeerd op een openstaande functie bij TSA. Deze functie had meer verantwoordelijkheden en uitdagingen en dat zag ik wel zitten. Ik heb direct Ronald gebeld en al na een paar gesprekken kon ik aan de gang als OVK’er en zo ben ik bij TSA terecht gekomen. Inmiddels ben ik al weer een half jaar in vaste dienst bij TSA voor 32 uur per week. De overige tijd besteed ik nu weer aan mijn eigen onderneming. Een geweldig afwisselende combinatie!
In welke sector zit je nu?
Hiervoor werkte ik bij bedrijven in de scheepsbouw of (petro)chemie en nu werk in bij een bedrijf dat actief is in de farmaceutische industrie. Dit is toch anders dan de scheepsbouw of (petro)chemie. De basis is natuurlijk hetzelfde. Ook hier heb je - bijvoorbeeld - werken op hoogte, heet werk en andere risicovolle werkzaamheden maar de regelgeving is anders. Hier wordt gewerkt onder Amerikaanse regelgeving en deze is een stuk strenger dan de Nederlandse. Deze protocollen en regelgeving moet je ook echt leren, dit heeft wel wat tijd gekost. Er worden hier medicijnen geproduceerd en verpakt en hierbij moet je rekening houden met diverse zaken, het is tenslotte een gevaarlijke stof. Als mensen hier bijvoorbeeld rondlopen met witte pakken, haarnetjes en mondkapjes is dat niet alleen om een besmetting of vervuiling naar het product te voorkomen (kwaliteit), maar ook van het product naar de medewerkers toe (gezondheidsrisico).
Wat zijn jou taken/ verantwoordelijkheden?
Ik houd mij onder andere bezig met de vergunningen, zowel het maken als het handhaven hiervan. Één van de projecten die hieronder valt is de aanleg van een glasvezelnetwerk. Als er onverhoopt eens iets fout gaat dan verzorg ik ook (een deel van) de incidentrapportage.
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?
Geen dag is hetzelfde, maar mijn weekindeling ziet er ongeveer als volgt uit: Halverwege de week ga ik de voorbereidingen maken voor de vergunningen van de week erop. Dit is het inventariseren van het werk wat er is en het bekijken van locaties waar de werkzaamheden plaatsvinden. Ook praat ik met de contractor(s) en projectmanagers over wat ze van plan zijn en vaak ga ik ook nog even praten met een afdelingshoofd van de locatie waar de werkzaamheden plaatsvinden, zodat ik het tijdstip, de werkzaamheden en de risico’s goed kan inventariseren. Dit vat ik samen in een vergunning voor de week erop. Sommige vergunningen zijn op weekbasis en een aantal vergunningen zijn op dagbasis. Ad-hoc vergunningen worden soms uitgegeven. Dit proberen we wel zoveel mogelijk te beperken. De maandag staat in het teken van het activeren en in de lucht brengen van de vergunningen die de week ervoor gemaakt zijn. Vervolgens houd ik toezicht tijdens de werkzaamheden en controleer ik of de werkzaamheden uitgevoerd worden zoals besproken. Het komt zelden voor dat dit niet het geval is, maar mocht er een wijziging nodig zijn dan bespreken we dat. Bovendien heb ik een hele fijne projectmanager en een professionele contractor. De manier waarop we samenwerken is erg efficiënt en erg prettig. Dat komt de veiligheid altijd ten goede! Ook zie je dat er veel minder stilstanduren zijn, problemen sneller gesignaleerd worden en dat de klant erg tevreden is.
Wat vind je het leukste aan je werk?
Ik ben blij dat ik een vaste standplaats heb. Hierdoor kan ik een langdurige goede relatie opbouwen met de klant. Je leert collega’s beter kennen en zij jou en dat vind ik prettig. Dit komt de veiligheid, de werkbaarheid en de efficiëntie ook zeker ten goede. Daarnaast vind ik het leuk om in een omgeving te opereren waar je met heel veel verschillende mensen samenwerkt.
Wat vind je lastig aan je werk?
Soms word je gedwongen om een afweging te maken tussen bedrijfseconomische gronden of veiligheidsgronden. Om daarin een balans te vinden is soms moeilijk. Je werkt met verschillende partijen, met ieder hun eigen belangen en het is soms lastig om iedereen tevreden te houden. Maar omdat de veiligheid altijd voor gaat is de afweging dan snel gemaakt… Wij staan er voor de veiligheid!
Hoe zie je je toekomst bij TSA Safety Services, wil je nog doorgroeien?
Ik zie me zeker nog lang voor TSA werken en in de toekomst zie ik ook nog wel de mogelijkheid om door te groeien. Hier heb ik nog geen concrete plannen bij. Ik ben erg opportunistisch ingesteld en ik zie wel hoe alles gaat lopen. Kansen dienen zich aan en als daar iets tussen zit wat me leuk lijkt, dan kan dat het moment zijn om er voor te gaan.